Mineforsvar vidner om ‘bibelske’ krige

Som leder af Central Timna Valley-projektet står Ben-Yosef i spidsen for årlige udgravninger i Timna- dalen ved de gamle kobberminer og -smeltesteder. Her kort før 2017-sæsonen går i gang i februar, er hovedresultaterne fra 2016-sæsonen blevet beskrevet i en artikel i Journal of Archaeological Science: Reports.

Ud fra meget velbevaret 3.000 år gammelt organisk materiale giver Ben-Yosef i denne artikel et indblik i de forsvarsværker, der var knyttet til den såkaldte Slavebakke og den kultur, der var herskende i samfundet på den tid.

De nyeste undersøgelser, som for alvor begyndte i 2012, har skubbet dateringen til tiden omkring Salomon og hans far Kong David.

I Det Gamle Testamente, Anden Samuelsbog kapitel 8, står der om Kong David: ‘Da han var vendt tilbage fra sejren over aramæerne, slog han edomitterne i Saltdalen, atten tusind mand. Derpå indsatte han guvernører i Edom. I hele Edom indsatte han guvernører, og alle edomitterne blev Davids undersåtter. Således gav Herren David sejr overalt, hvor han kom frem.’

Slavebakken – eller site 34 – er en tre hektar stor kobbersmeltningslejr omgivet af en mur af en bredde på 1,7 meter på en sandstensforhøjning omgivet af klipper i den centrale del af Timna-dalen. Den indeholder skønsmæssigt 1.000 ton slagge.

Der er kun én adgangsvej til området, som for 3.000 år siden gik gennem en portbygning, som først nu er udgravet af Ben-Yosef.

Porten bestod af to bygninger på hver side af en 2,9 meter bred vej. I tilknytning til bygningerne er fundet rester af indhegninger til æsler, muldyr og okser, som alle blev brugt til at bære eller trække last.

Porthuset på Slavebakken har været synligt i meget stor afstand og har skullet virke afskrækkende over for angribere, mener Ben-Yosef. Det var været en del af forsvaret af området af den vigtige kobberproduktion.

Forsvarsværkerne var dog ikke nok for edomitterne til at holde David, som sikkert kunne have mange gode grunde til at overtage kobber­produktionen, stangen. Måske tænkte han, det var bedre at herske over hele folket end blot en mine, så edomitterne blev underlagt israelitterne. Siden gik det mere ned ad bakke, og efter edomitterne i det andet århundrede før vor tidsregning blev tvunget til at overgå til jødedommen, gik der ikke mange år, før de ophørte med at være et selvstændigt folk.

Kilde: Mineforsvar vidner om ‘bibelske’ krige | Ingeniøren

Lignende indlæg:

  • DA31: Habakkuks Bog 11 Det Udsagn, Profeten Habakkuk skuede. 2 Hvor længe skal jeg klage, HERRE, uden du hører, skrige til dig over Vold, uden du frelser? 3 Hvi lader du mig skue Uret, være Vidne til […]
  • Fra Bar Kokhba til Schneerson Jødiske Messias-skikkelser og messiansk forventning I kristendommen er det messianske fremtidshåb entydigt knyttet til en personlig Messias fra Israel. Ordet Messias er hebraisk og […]
  • DA31: Hoseas’ Bog 31 Og HERREN sagde til mig: »Gå atter hen og elsk en Kvinde, som har Elskere og boler, ligesom HERREN elsker Israeliterne, endskønt de vender sig til fremmede Guder og elsker […]
  • Hoseas’ Bog: Guds elskede hustru – Israel Profeten Hoseas havde et dramatisk liv. I denne artikel fortæller Jørgen Bloch Jensen om Hoseas og hans bog. Op igennem historien har Gud på mangfoldige måder talt og illustreret […]

Følg Skriften på de sociale medier

Facebooktwitteryoutubeinstagram
Web Design MymensinghPremium WordPress ThemesWeb Development